Huis van de Europese geschiedenis

Het Huis van de Europese geschiedenis neemt de bezoeker mee op een reis doorheen de Europese geschiedenis en geeft die stof tot nadenken over de toekomst, dit alles in de 24 officiële talen van de Europese Unie.

Om de bezoekers een beter idee te geven van de tumultueuze gebeurtenissen in de 20e eeuw, focust de permanente tentoonstelling ten eerste op de opvattingen en overtuigingen kenmerkend voor de 19e eeuw – Europa’s ‘intrede tot de moderniteit’ –, om daarna te kijken naar Europa’s verval in oorlog en destructie.
Hierna volgde een zoektocht naar een beter leven in een Europa dat zich in toenemende mate verenigde. Bezoekers worden aangemoedigd om na te denken over het Europa van vandaag, over de status en positie van de Europese Unie en de rol die voor iedereen is weggelegd om de toekomst van Europa mee vorm te geven.

Bezoekers kunnen tot 30 januari 2022 ook de tijdelijke tentoonstelling Fake for Real: Een geschiedenis van vervalsingen bezoeken.
  • Het Huis van de Europese geschiedenis is met de trein (Brussel-Luxemburg), bus of metro bereikbaar.
    De dichtstbijzijnde haltes zijn Maalbeek en Schuman op metrolijnen 1 en 5 en de halte Troon op de lijnen 2 en 6.
  • 1.5 Schuman - 2.6 Throne / Troon

«Les murs parlent... et vous, qu’avez-vous à dire?» entend faire découvrir aux élèves des écoles primaires les grandes dates de l’histoire européenne. La question leur sera aussi posée de la confiance à accorder à l’image présentée sur une affiche. Des clés seront données aux élèves pour analyser les images du passé. Les élèves des écoles secondaires auront la possibilité de s’informer sur l’histoire européenne au moyen d’affiches présentant les droits de l’homme, la migration, les élections européennes, les conflits, ainsi que des manifestations culturelles et sportives. https://historia-europa.ep.eu/fr/enseignants/visites-guidees-ateliers/les-murs-parlent-et-vous-quavez-vous-dire

De Europese Unie is een opmerkelijk experiment op het gebied van bestuur op meerdere niveaus, economische integratie en multilaterale diplomatie. De EU is echter ook een belangrijk en zelfs moedig democratisch experiment. Nooit eerder is er sprake geweest van een dergelijk ambitieus democratisch project dat de grenzen van een natiestaat overschreed. Professor Jan Zielonka zal trachten te beoordelen of dit experiment geslaagd dan wel mislukt is. Zo heeft het Europees Parlement op grond van de recente Verdragen meer bevoegdheden gekregen, maar dit heeft de legitimiteit van de EU niet zichtbaar vergroot. De lidstaten beschouwen zichzelf nog steeds als de hoeders van de democratie, maar verschuilen zich achter de EU om parlementair toezicht binnen hun eigen grenzen te omzeilen. De Europese verkiezingen brengen steeds meer eurosceptische EP-leden met tastbare invloed naar voren. Democratie vereist een aanzienlijke mate van burgerparticipatie, maar lobbyisten lijken beter tot de EU-instellingen te kunnen doordringen dan ngo’s – om nog maar te zwijgen van gewone burgers. Wellicht is het systeem van parlementaire vertegenwoordiging niet zo geschikt voor een enorme multinationale speler met meerdere niveaus als de EU. In een bestuursvorm met veel verschillende culturen en politieke kleuren is het moeilijk om de democratie uitsluitend via institutionele constructies te ontwikkelen. Professor Zielonka geeft een aanzet tot een alternatieve weg voor de democratie in de EU, waarbij burgers meer macht krijgen via nieuwe vormen van betwisting, participatie en vertegenwoordiging. Hij zet uiteen waarom een Europa van netwerken een andere vorm van democratie vereist dan een Europa van staten. Jan Zielonka is hoogleraar politicologie en internationale betrekkingen aan de Universiteit Cá Foscari van Venetië en aan de Universiteit van Oxford. Voorheen was hij onder meer verbonden aan de universiteiten van Warschau en Leiden, en aan het Europees Universitair Instituut in Florence. Zijn werk situeert zich in het spanningsveld tussen internationale betrekkingen, vergelijkende politicologie en politieke theorie. Jan Zielonka heeft achttien boeken geschreven, waaronder Counter-revolution. Liberal Europe in Retreat (Oxford University Press, 2018). Dit boek is in 2019 bekroond door de Academic Association for Contemporary European Studies met de prijs voor het beste boek over Europa en is in meerdere talen vertaald; Politics and the Media in New Democracies: Europe in a Comparative Perspective (Oxford University Press, 2015); Is the EU doomed? (Polity Press, 2014), en Europe as Empire. The Nature of the Enlarged European Union (Oxford University Press, 2006). Jan Zielonka schrijft regelmatig artikelen voor Die Zeit, The New Statesman, Social Europe, Open Democracy, Il Fatto Quotidiano, L’Espresso, NRC Handelsblad, Diário de Notícias en Rzeczpospolita. Gespreksleider is prof. Ludger Kühnhardt, directeur van het Onderzoekscentrum voor Europese Integratie van de Universiteit van Bonn en hoogleraar politieke wetenschappen aan de Universiteit van Bonn. Prof. Kühnhardt heeft ruime ervaring op het gebied van politieke en wetenschappelijke consultancy, onder andere voor de secretaris-generaal van de Raad van Europa, de voorzitter van het Europees Parlement, het parlement van de Economische Gemeenschap van West-Afrikaanse Staten, het West-Afrika-Instituut, de European Humanities University in Vilnius en de Duitse Conferentie van bisschoppen. Inleiding: dr. Constanze Itzel, directeur Huis van de Europese geschiedenis. In het kader van de Conferentie over de toekomst van Europa organiseert het Huis van de Europese geschiedenis onder de titel “Envisioning Europe” een serie onlinelezingen. Van 22 juni 2021 t/m 19 juli 2022 nodigt het Huis van de Europese geschiedenis twaalf vooraanstaande historici uit om van gedachten te wisselen over het Europa van vroeger en nu. Ook deskundigen van buiten Europa leveren een bijdrage aan deze dialoog door de thema’s vanuit een extern perspectief te belichten. Elke lezing wordt gevolgd door een vraag-en-antwoordsessie met gespreksleider.

In het kader van de Brusselse Nocturnes van dit jaar verwelkomt het Huis van de Europese geschiedenis Live Magazine voor een avond met echte verhalen. Bezoekers worden ondergedompeld in woorden, geluiden en beelden en krijgen verhalen over Europa te horen van kunstenaars, fotografen en regisseurs. Intieme verhalen van over de hele wereld: van groot belang voor de vertellers, onvergetelijk voor de toehoorders. De muziekgroep Les Garçons zet deze avond op muziek en begeleidt de bezoekers bij hun enerverende reis door de museumzalen. Vertellers Valerio Vincenzo is fotograaf. Voor zijn serie Borderline (in België uitgebracht door Lannoo Publishers) heeft hij gedurende tien jaar 19 500 km afgelegd langs de Europese binnengrenzen. Dat zijn 44 grenzen. Hij vindt dus vast en zeker dat denkbeeldige grenzen ons iets reëels kunnen vertellen over de wereld waarin we leven. In een vorig leven droeg Valerio Engelse schoenen, Franse zijden dassen en Italiaanse op maat gemaakte pakken. Dat was in de tijd dat hij als strategisch consultant werkte voor AT Kearney and Bain & Company in Milaan. Jill Coulon is documentairemaker. Samen met Isabelle Dupuy-Chavanat heeft ze twee jaar lang kriskras door Azië gereisd en bezocht ze Japan, Mongolië, Tibet, Laos en India. Daarbij ging ze op zoek naar zeldzame stoffen en naar de mensen die ze vervaardigen. Deze zoektocht resulteerde in vijf documentaires voor Arte: Weaving the World: A Journey with the Masters. Ook heeft zij gefilmd in Tokio (Chronicle of a Sumo Wrestler), in een bus met Chinese toeristen die door Europa reizen (Journey to the West) en nogmaals op rondreis door Azië, waar zij voor de non-profitorganisatie Enfants du Mékong de documentaire When I Grow Up maakte, die bestaat uit zes in elkaar grijpende portretten. Wellicht is dit allemaal terug te voeren op haar jeugd: vóór haar 15e verjaardag was ze al 17 keer verhuisd. Anne Georget is documentairemaker. Zij is gespecialiseerd in onderzoeksjournalistiek en wetenschappelijk onderbouwde films. Haar leven veranderde door een artikel in de New York Times, waardoor ze terechtkwam in de wondere wereld van het historisch onderzoek. Dit leidde tot een boek, een expositie en drie films: Mina’s Recipe Book en Imaginary Feasts werden uitgezonden op televisie en waren te zien op festivals over de hele wereld. De tentoonstelling Evasions werd in april 2018 geopend in het Musée international des arts modestes (Internationaal museum voor arts modestes) in Sètes, Frankrijk. Wanneer Anne geen films maakt, komt ze op voor de creatieve rechten van filmers bij LaScam, een in Frankrijk en België actieve organisatie van makers van diverse media, waarvan zij tot vorig jaar voorzitter was. Beperkt aantal plaatsen, inschrijving vereist. Start: 19.00 uur / 20.00 uur / 21.00 uur. Rondleiding door de tijdelijke tentoonstelling “Als muren spreken”: • 17.00 uur (EN/FR/NL) • 18.00 uur (EN/FR/NL) Buitenoptreden Het Majoretteketet treedt buiten op in het Leopoldpark en verbindt de musea in de buurt door middel van dans en muziek.