4,5/5 (5473 Google reviews)

• Trein: station Centraal, Schuman • Metro: Merode, Schuman • Bus: 22, 27, 80, 61 • Tram: 81
  • 1,5 Merode
  • Uurrooster

01/07/2021 - 31/12/2021: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 09:30 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 10:00 tot 17:00

• Prijs

Normal: 10,00 € - Senior: 8,00 €

Dit bleef weinig bestudeerd en onbekend bij het grote publiek. Dankzij het interdisciplinaire onderzoeksproject “FENESTRA. 800 jaar beglazingsgeschiedenis”, gestart in 2017, is dit geheel vandaag geanalyseerd, geconserveerd en naar waarde geschat en vormt hierdoor een belangrijke bron voor de studie van “vlakglas” in de voormalige Nederlanden. Vanaf de maand juli 2021 wordt een selectie van medaillons uit deze collectie tentoongesteld in het Museum Kunst & Geschiedenis. Deze kleine panelen van kleurloos glas zijn meestal rond, vandaar de naam “medaillon” of “rondel”. Ze zijn verfraaid met een geschilderde decoratie. Alhoewel dit glaswerk vandaag nagenoeg onbekend is, was het daarentegen vanaf de 15de eeuw bijzonder succesvol in gans Europa. Het kleine formaat hiervan was ideaal om in een beglazing of in een glas-in-loodraam te plaatsen. De getoonde medaillons dateren uit de 16de en 17de eeuw, een periode waarin de glaskunst van de Nederlanden en het Prinsbisdom Luik in volle ontwikkeling was.

• Uurrooster

22/10/2021 - 29/05/2022: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 10:00 tot 17:00

• Prijs

Enfants: 0,00 € - Senior: 12,00 € - Normal: 16,00 € - museumpassmusées: 5,00 €

BEFORE TIME BEGAN verwijst naar de Droom en de creatie van het land, maar ook naar het ontstaan van de hedendaagse kunst. De kern van de tentoonstelling is opgebouwd uit enkele klassieke schilderijen op boombast met natuurlijke pigmenten uit de jaren 1950 (en later) uit Arnhem Land, werken uit de jaren 1970 uit de woestijngebieden, wanneer de Western Desert schildersbeweging ontstond en kunstenaars gingen experimenteren met kleurige industriële verf op doek en paneel, maar ook de meest recente, soms monumentale, kunstuitingen van diverse hedendaagse kunstenaars, zowel individueel- als groepswerk. Twee korte filmpjes tonen een groep mannelijke en een groep vrouwelijke kunstenaars samenwerken. Er worden verhalen verteld, er wordt gezongen, gelachen en gedanst. Terwijl wat niet voor de ogen van niet-ingewijden bestemd is, onderliggend verborgen blijft, tonen de kunstwerken eeuwenoude mythische verhalen en getuigen van een verbondenheid met en een diep respect voor de aarde en de natuur. Een blikvanger in de tentoonstelling is de installatie Kulata Tjuta (vele speren), gecreëerd door een groep oudere en jongere kunstenaars uit enkele APY (Anangu Pitjantjatjara Yankunytjatjara) Lands kunstcentra. Het werk is opgebouwd uit 1500 speren en stelt een kupi kupi, of stofwervelwind in trechtervorm voor, zoals die voorkomt in woestijngebieden. Het laatste luik van de tentoonstelling bestaat uit fotografisch werk van hedendaags kunstenaar Michael Cook. Hij reflecteert op de idee van beschaving en toont zo bv. in één van zijn fotoseries Civilised Aboriginal Australiërs uitgedost in historische kledij van de Europese mogendheden die Australië aan het begin van de kolonisatie bezochten. De tentoonstelling past in de vernieuwde missie van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) om in Brussel, in het hart van Europa, nieuwsgierigheid en verwondering aan te wakkeren voor de werelden die vrouwen en mannen hebben gemaakt. De KMKG bieden democratiserende, inclusieve en meerstemmige ruimtes aan voor een kritische dialoog over verleden en toekomst. Ze streven diepere inzichten in samenleving en culturen na. Dat moedigt ons allen aan om beter zorg te dragen voor de wereld, waardoor we ons ook een andere wereld kunnen voorstellen. De tentoonstelling is oorspronkelijk een productie van de Fondation Opale in Lens (Zwitserland), Europa’s belangrijkste centrum voor Aboriginal kunst en cultuur. De kunstwerken in BEFORE TIME BEGAN zijn afkomstig uit afgelegen gebieden in Australië, ze werden op een correcte ethische wijze verworven en behoren grotendeels tot deze verzameling.

• Prijs

Normal: 16,00 € - Enfants: 12,00 € - Senior: 12,00 €

i.s.m. Art Basics for Children In het begin was er niets. Alles sliep, diep onder de grond. Toen werd Regenboogslang wakker en begon aan haar reis. Overal waar ze kwam groef haar dikke slangenlijf diepe geulen uit. Toen ze het liet regenen, vulden de geulen zich met water. Zo ontstonden de rivieren, billabongs en waterputten. Hier en daar groef ze met haar snuit in de grond en duwde zo de bergen en heuvels omhoog. Haar melk maakte het land vruchtbaar zodat er bomen en planten konden groeien. Daarna maakte ze de dieren wakker. Tenslotte wekte ze ook een man en vrouw en ze leerde hen wat belangrijk is. Toen kroop Regenboogslang terug de aarde in, want ze was moe. Proef van de verscheidenheid en de kracht van de oeroude en springlevende Australische culturen! Maken! - Snor snor snorrebot – Een houten latje met een gaatje en wat touw, nu nog mooi versieren en zwieren maar! Hoor je het zoemen? - De Regenboogslang heeft stipjes! – Eerst teken je een kronkelende slang, dan ga je scheuren en verfrommelen om dan al die kleurige bolletjes op het slangenlijf te kleven. Ik hoor Regenboogslang al sissen van tevredenheid… - Grootse natuur, in het klein – Maak je eigen Australisch landschap met wat zand, keien en schors. Vergeet niet jezelf een plekje te geven! Nu nog een foto en het is klaar! - Kangeroes, emoes en vogelbekdieren - Een muis, konijn, of hond? Ja, dat gaat nog, maar kan je ook een kangoeroe, varaan, of mierenegel afbeelden? - Weven – Met wat raffia en een naald draai je zo een mandje in elkaar! - Een kei in schilderen – De scheppingsgeesten houden zich overal in het Australische landschap schuil. Je kan ze vooral op de rotswanden goed zien! Kies een kei en beschilder hem met je eigen dier of geest. - Het grote kunstendagschilderij! – Samen lachen, vertellen en kunst maken, Australische kunstenaars vinden het heerlijk, net als wij! Vandaag maken alle bezoekers samen een schilderij. Hoe gaat jouw verhaal? Welke motieven draag jij mee? Het wordt vast prachtig! Luisteren! - De museumzanglijn - Verhalen leren ons waar we vandaan komen en hoe we ons moeten gedragen. Hoe de Zeven Zusjes op hun tocht in de grond groeven en waterbronnen maakten, hoe het komt dat de emoe niet kan vliegen en waarom mama kangoeroe een buidel heeft. Benieuwd? Stil nu, het gaat beginnen! - Didgeridoo – Wist je dat een didgeridoo ook yidaki heet? En wist je dat je circulair moeten kunnen ademen om hem te bespelen, of dat eigenlijk enkel mannen dat mogen? En… Oei, ik stop nu, anders weet je alles al! Spelen (en uitrusten)! In het crèchecafé kunnen de kleinsten naar hartenlust spelen en lezen, of gewoon even zitten. Het programma kan mogelijk nog wijzigen. Hoe organiseer ik mijn bezoek? Kies je tijdsblok: 10.30-13:30 of 14:00-17:00. Tussen tijdsblokken maken we de tafels en het materiaal schoon. Tijdens elk tijdsblok kan je vrij aanschuiven bij de inloopateliers en spelen in het crèchecafé. De didgeridoo-demonstraties en vertelmomenten wisselen elkaar af, ook hier hoef je niet voor te registreren. Zin om langer te blijven of vroeger te komen? Je ticket geeft natuurlijk ook toegang tot de tentoonstelling "Before Time Began. Aboriginalkunst uit Australië" én de verzamelingen van het museum, ga dus zeker een kijkje nemen! Coronamaatregelen: we volgen nauwgezet de richtlijnen voor cultuur & musea. Deze kunnen nog veranderen, hou dus zeker onze website in het oog.

• Uurrooster

03/01/2022 - 07/01/2022: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 09:30 tot 16:30 * zaterdag en zondag: gesloten

• Prijs

Normal: 125,00 €

In het hete, droge binnenland van Australië krioelt het van het leven! Stap een eindje mee op de songlines in het landschap om verhalen te horen over Emu, Koala of Tiddalick de Kikker. Voor de kleine honger zijn er knapperige honingmieren, of sappige larven! Als we moe zijn, leggen we ons te rusten in het rode zand en speuren de hemel af naar de Regenboogslang. Luister, creëer en fantaseer je een weg doorheen de tentoonstelling Before Time Began, over tijdloze kunst uit Australië. En vergeet je zonnebril niet, want bij ons is het dan misschien bitter koud, in Australië is het nu zomer! Breng zeker een lunchpakket mee – wij voorzien een vieruurtje en voldoende water om te drinken. Opvang: ’s ochtends van 8:30 tot 9:30 & ’s avonds van 16:30 tot 17:30 Het spreekt voor zich dat het KMKG de coronamaatregelen die op het moment van de ateliers gelden, strikt zal naleven (ipv onderstaand)