Autoworld

Reviews
4,5/5 (5297 Google reviews)
Reserveren
Autoworld is ondergebracht in de hallen van het Jubelpark, één van de pronkstukken van het Belgisch architecturaal erfgoed in het hart van Brussel.

Het museum herbergt één van de grootste autoverzamelingen van Europa met meer dan 250 prachtig gerestaureerde voertuigen.
  • Trein: station Merode of Brussel-Schuman.
    Metro: Merode of Schuman Lijn 1 & 5.
    Tram: Merode lijn 81 - 83.
  • 1,5 Merode
  • Uurrooster

    04/06/2021 - 29/08/2021: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 10:00 tot 18:00

  • Prijs

    Normal: 12,00 € - Enfants: 5,00 € - Jeunes: 9,00 € - Senior: 10,00 €

De iconische Jaguar E-type zet vele autoliefhebbers aan het dromen. Hij blaast deze zomer 60 kaarsjes uit in Autoworld-Brussel. Er zullen een vijftiental exemplaren worden tentoongesteld, waaronder enkele sportieve modellen, en ze krijgen - als alles volgens plan verloopt - een maand lang (van midden juli tot midden augustus) het gezelschap van een Jaguar F-TYPE Heritage 60 Edition, waarvan een gelimiteerde oplage – slechts 60 stuks – wordt gebouwd ter gelegenheid van die verjaardag. De E-type, « de mooiste auto ooit ontworpen » Om zijn opwachting te kunnen maken op het Autosalon van Genève in 1961, werd het prototype « 77RW », dat volledig met de hand was gebouwd, naar Genève gereden tijdens een spectaculaire en hoofdzakelijk nachtelijke rit die 17 u duurde, door Norman Dewis, de legendarische ontwikkelings- en testingenieur bij Jaguar. « 77RW » is meteen ook de oudste E-type ter wereld. Nog nooit tevoren, en misschien ook niet daarna, heeft een auto zoveel passie, vreugde en Britse fierheid teweeggebracht! Bij zijn lancering was de E-type een Jaguar die misschien wel even snel en even mooi was als een Ferrari, maar dan voor één derde van de prijs. Het is zoals een Porsche 911, een auto die elke automobieldesigner in de garage heeft staan… of daar op zijn minst van droomt. Zijn zescilinder is een pareltje, de zithouding achter het stuur is buitengewoon en zelfs Enzo Ferrari vond het de mooiste auto die ooit was ontworpen. Zijn historische betekenis kan niet worden onderschat en zijn palmares is indrukwekkend. De E-type werd in vele opzichten ontworpen op basis van de succesvolle D-Type racewagen waarmee Jaguar talloze successen behaalde en die onder meer in de periode 1955-1957 driemaal de 24 u van Le Mans won. Oorspronkelijk werd de E-type ontworpen als racewagen, maar uiteindelijk werd hij een zuivere sportwagen en een pure “Grand Tourismo”. Dat neemt niet weg dat talrijke E-types ook succesvol waren in de automobielcompetitie. Zijn koetswerkstijl hebben we te danken aan de aerodynamicus Malcolm Sayer. Oorspronkelijk werd de E-type op de markt gezet alse en open tweezitter of als een sportieve gesloten “fastback”. Beide uitvoeringen hadden een gelijkaardig onderstel, een zelfdragende structuur met vooraan een hulpchassis. Krachtbron was de 3,8 liter motor met 265 pk, die zijn deugdelijkheid had bewezen in de Jaguar XK. In de loop der jaren kwamen er nieuwe en krachtigere varianten van op de markt. De look van de E-type was sensationeel en hij groeide al snel uit tot een symbool van de jaren ’60. Met zijn zeer voordelige prijs/prestaties verhouding, een topsnelheid van zowat 240 km/u en dat voor niet veel meer dan 2000 £, was de auto meteen een hit, in het bijzonder op de Amerikaanse markt.

  • Uurrooster

    01/07/2021 - 15/08/2021: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 10:00 tot 18:00

  • Prijs

    Normal: 12,00 € - Enfants: 5,00 € - Senior: 10,00 € - Jeunes: 9,00 €

Hij staat voor vrijheid, avontuur en genieten van het leven … Hij glipt door de stad of laat je profiteren van buitenluchten…. De Vespa is niet zomaar een scooter, het is een icoon ! Deze onsterfelijke scooter is 75 intussen, maar hij zet nog steeds aan tot dromen. In alle landen van de wereld ! In België alleen al zijn er meer dan 5000 Vespa-rijders aangesloten bij een zestigtal officiële clubs. Daarmee bekleedt België, wat het ledenaantal betreft, de tweede plaats, na Italië en voor Duitsland. Hij werd beroemd dank zij films als « Roman Holiday » (1953) of « La Dolce Vita » (1960) waarvan hij het symbool werd, maar ook vandaag nog blijft de Vespa succesvol ! Een leuk weetje : er werden naar schatting nagenoeg één miljoen Vespa’s verkocht dank zij de film « Roman Holiday » in 1953. In 1946 - dit jaar 75 jaar geleden - werd deze scooter door de firma Piaggio & C° gepatenteerd. Hij dankt zijn naam aan zijn bijzondere vorm, zijn sierlijke lijn, zijn bolle koffers achteraan en zijn karakteristiek geluid, dat doet denken aan een insect (Vespa betekent “wesp” in het Italiaans). De legende wil dat het Enrico Piaggio zelf was die deze naam bedacht toen hij het prototype voor het eerst zag. 75 Vespa’s voor 75 jaar geschiedenis Ter gelegenheid van deze 75e verjaardag worden in Autoworld 75 unieke exemplaren uit verschillende periodes tentoongesteld. Met een selectie van de meest representatieve tot de door verzamelaars meest gezochte modellen, wordt de geschiedenis van de beroemde scooter verteld en worden de bezoekers van deze zomertentoonstelling meegevoerd naar het hart van het Italiaanse « Dolce Vita ». De expo zal modellen van 1947 tot 2021 tonen, niet enkel afkomstig uit de bakermat van de Italiaanse stichter, maar ook gebouwd in België (MISA in Jette), Frankrijk (in Forchambault), Duitsland (van bij Hoffmann in Lindorf), Groot-Brittannië (Douglas uit Bristol), Spanje (uit Madrid) en zelfs uit Amerika! Zowel de oudste als de meest moderne Vespa’s zullen te zien zijn, waaronder de MP6, de zeer gewilde « faro basso », de eerste side-cars, de APE en TriVespa triporteurs, een 150 GS « Vespone » - gedurende 17 jaar de meest krachtige Vespa op de markt -, maar ook een rally Vespa, een militaire ACMA Vespa TAP 150cc, of een « U » model (destijds het goedkoopste, maar intussen één van de meest gezochte en duurste modellen !). Zeker ook een 946 met 125cc, die in 2013 werd geïntroduceerd als eerbetoon aan het allereerste model, of het model dat dit jaar wordt voorgesteld ter gelegenheid van de 75e verjaardag van het merk… Natuurlijk mag in het tijdperk van de e-mobiliteit ook een elektrische Vespa niet ontbreken. Een aantal “barn finds” zullen hun opwachting maken in hun originele ongerestaureerde toestand, naast enkele “ratten” die naar het voorbeeld van de “rat cars” pronken met blutsen, lakschade en roest. Drijvende kracht achter deze tentoonstelling is Mario Catapano, die er een erezaak van maakte om talrijke verzamelaars te overtuigen om hun juweeltjes voor een tijdje uit te lenen aan Autoworld. Op zondag 4 juli rond 14u verwacht Autoworld zo’n 120 tot 150 Vespa’s voor de verjaardagsrally, met Vespaliefhebbers die uit alle hoeken van het land zullen komen met hun blinkende machines. Ze zullen op de Esplanade voor het museum het getal « 75 » vormen. Een knipoog die Enrico Piaggio misschien wel vanuit de hemel zal kunnen zien, je weet maar nooit.