Autoworld
Het museum herbergt één van de grootste autoverzamelingen van Europa met meer dan 250 prachtig gerestaureerde voertuigen.

- Maandag : -
- Dinsdag : -
- Woensdag : -
- Donderdag : -
- Vrijdag : -
- Zaterdag : -
- Zondag : -
- T. +32 2 736 41 65
- Parc du Cinquantenaire 11 Jubelpark - 1000 Brussel
- www.autoworld.be
- info@autoworld.be

Autoworld is een prestigieuze locatie, een iconisch museum in het Jubelpark voor een unieke onderdompeling in de geschiedenis van de auto en de evolutie van voertuigen door de tijd heen... De themazones verkennen een spectaculaire eeuw van technologische ontwikkeling. 300 auto's worden tentoongesteld. Ga er met de trein heen!
------------------------
Op stap met de trein tegen een miniprijs: koop uw tickets voor Autoworld en krijg 50% korting met het Discovery Ticket!
- Koop je e-ticket op www.autoworld.be/tickets en voeg een gratis Discovery Ticket voucher toe aan je winkelmandje.
- Kijk voor de Discovery Ticket code op je Autoworld e-ticket: het is een 16-cijferige code.
- Bestel je Discovery Ticket hier.
- Print je Discovery Ticket uit of toon de PDF op je smartphonescherm wanneer je incheckt in de trein.
Geniet van uw reis naar Autoworld!
-
Uurrooster
07/11/2023 - 03/12/2023: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag: van 10:00 tot 17:00 * zondag: van 10:00 tot 18:00
-
Prijs
Normal: 15,00 € - Etudiants: 11,00 € - Seniors: 13,00 € - Enfants: 7,00 €
Het achthoekige logo van Morris Garages verscheen in 1923 voor het eerst op een wagen. Het was de eigenzinnige Cecil Kimber die eigenhandig het merk MG uit de grond stampte, als een soort sportieve tak van Morris, waar hij als verkoopmanager aan de slag ging. Het merk zou in geen tijd synoniem worden met de typische, quintessential Britse sportwagen. Eerst nog gebaseerd op modellen van Morris, zou Kimber in 1930 de MG Motor Company oprichten en meer z’n eigen koers varen, voor Morris, nadien BMC (British Motor Company) en nog later British Leyland MG zouden opslokken. Geen sportwagens zonder sportieve ambities en MG vormt daarop geen uitzondering. Met modellen als de C-Type en de Q-Type werden sportieve overwinningen ook in commerciële successen omgezet. Dat succes werd na de Tweede Wereldoorlog een klapper, wanneer de terugkerende Amerikaanse troepen de sportwagenhype letterlijk lieten overwaaien richting de Verenigde Staten. Waar het voor de Tweede Wereldoorlog modellen als de M-Type Midget en K3 Magnette waren die van MG een gevestigde waarde maakten op sportwagenvlak, zorgden de TC Midget, de TF vooral de MGA in 1955 voor een meer dan waardige opvolging. Met de in 1961 gelanceerde MG Midget als kleinere kers op de taart. Wanneer in 1962 de MGB wordt voorgesteld is het succes compleet. Met meer dan een half miljoen verkochte exemplaren zou de MGB voor altijd z’n stempel drukken op de geschiedenis van de typisch Britse sportwagen, maar evengoed de automobielhistorie in z’n totaliteit. De MGB zou tot 1980 de hoeksteen vormen waarop de reputatie van MG én bij uitbreiding alle Britse sportwagens gefundeerd werd. Met de MGB Coune is er ook een Belgische link, want de gelijknamige Belgische koetswerkbouwer verkocht 56 coupé-versies van de MGB, voor MG zelf met een coupé van z’n verkoopstopper kwam aandraven. De Belgische stervoetballer en viervoudig gouden schoen Paul van Himst met een lichtblauwe MGB cabrio reed? Toen de Nederlandse sterspeler en intussen in België wereldberoemde voetbalanalist Jan Mulder in 1964 bij Anderlecht aantrad, bedong hij een MGB als verloning bij z’n contract. Mulder parkeerde die fier naast de MGB van collega Van Himst. Tot vandaag plaagt Paul Van Himst z’n oud-Anderlecht collega met het feit dat hij z’n MGB zelf diende te bekostigen. Nadien ging het snel bergaf met het eens zo fiere MG. Slecht beheer, weinig opwindende modellen en een wereld die steeds minder uitstaans had met sportwagens, maakten dat het achthoekige logo nog wel bleef voortbestaan tot diep in de 21ste eeuw, maar zonder veel glans. De in 1995 gelanceerde MGF, toen onder de vleugels van BMW, greep nog even terug naar het oude, succesvolle recept van een kleine, lichte sportwagen en zorgde voor een kleine heropflakkering van wat MG ooit groot maakte. MG zou daarna nog even doorgaan als de sportieve tak van Rover, maar ook daar bleef succes uit. In 2006 kwam MG in handen van de Nanjing Automobile Group en kort daarop SAIC Motor. Dit Chinese concern lanceerde in 2007 nieuwe MG’s, waarbij pas in 2011 voor het eerst weer een nieuwe MG naar Europa kwam, de MG 6. Intussen gooit MG zich ook op de elektrische markt, met onder meer de MG ZS EV. In een notendop 100 jaar geschiedenis van MG, hét Britse sportwagenmerk bij uitstek, die van 7 november tot 3 december met een overzichtstentoonstelling gevierd zal worden in Autoworld.
-
Uurrooster
08/12/2023 - 25/02/2024: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag: van 10:00 tot 17:00 * zondag: van 10:00 tot 18:00
-
Prijs
Seniors: 13,00 € - Normal: 15,00 € - Enfants: 7,00 € - Etudiants: 11,00 €
Porsche. Bestaat er een naam die meer laat dromen? Reeds 75 jaar bouwt Porsche droomwagens. Na de expo ‘Porsche - Electric to Electric’ in 2013 en ‘Porsche 70 Years’ in 2018 zet Autoworld z’n succesvolle samenwerking met Porsche België en het Porsche Museum in Stuttgart verder. Met een nooit eerder geziene verzameling van exclusieve Porsches, thematisch verzameld in een unieke setting, word je meegenomen in de overweldigende droomwereld van Porsche. Daarbij gaat de storytelling veel verder dan enkel de wagens... Naast de prachtige auto's richt de tentoonstelling zich ook op de mensen achter het merk. Mensen die, net als Ferry Porsche, altijd in hun dromen zijn blijven geloven, grootse dingen hebben bereikt en grootse ideeën hebben verwezenlijkt. De verhalen van internationale en Belgische persoonlijkheden worden belicht in de verschillende themagroepen. Voorbeelden zijn Jacky Ickx, Johan Dirickx, Thierry Boutsen, Laurens Vanthoor, André Lotterer... Werkelijkheid begint vaak met een droom. Elke Porsche met een concept. Autoworld verzamelde 9 nooit eerder in België geëxposeerde Porsche concept cars en toont die broederlijk naast het productiemodel. Van de 984 die de 914 zou worden tot het prototype van de Taycan die droomt van een alternatieve toekomst, via de 989 (het Panamera project), de 959 group B studie, de 911 Vision Safari en nog veel meer modellen. Uiteraard vormt de 911 een apart thema binnen de expo "Porsche, Driven By Dreams" met andermaal een unieke verzameling die de 8 generaties Neunelfer omslaat. "Porsche, Driven By Dreams" wil meer zijn dan droomwagens. De vermaarde Belgische street artist Vexx, bekend van de eveneens tijdelijk aanwezige Porsche Vision Gran Turismo die tot 8 januari 2024 te bezichtigen zal zijn, zal op 7 en 8 december exclusief voor Autoworld aanwezig zijn met een animatie rond Porsche. Een andere artiest, gerenommeerd fotograaf Bart Kuykens, zal z’n werken exposeren, waarin de Porsche 911 steevast een prominente rol speelt. Ferdinand Porsche liet 75 jaar geleden z’n absolute droom in vervulling gaan door z’n eigen droomwagen te bouwen. Die droom is intussen geschiedenis geworden. Van de allereerste 356 ‘Gmund,’ gebouwd in een schuur in het gelijknamige dorpje in Oostenrijk, tot andere klassiekers die mee Ferdinand Porsche’s droom in werkelijkheid hebben omgezet. Andere merken kunnen slechts dromen van het succes van Porsche in de motorsport. Porsche bezorgt zijn tegenstanders steevast een spreekwoordelijke nachtmerrie. De 991 RSR, 991 GT1, 919 Hybride en de Formule E Gen 3 zijn slechts enkele van de getoonde racewagens die van Porsche het meest succesvolle racewagenmerk hebben gemaakt. Uiteraard wordt de Belgische inbreng niet vergeten met racewagens bestuurd door legendarische coureurs als Jacky Ickx, Thierry Boutsen en Laurens Vanthoor. Het was Jacky Ickx die Porsche van de befaamde Dakar-rally liet dromen. Een droom die andermaal werkelijkheid werd met onder meer de 959 met Rothmans-kleuren. Porsche eert de succesvolle Dakar-modellen met de recente 911 Dakar, de 911 GT3 Rally in D'Ieteren-kleuren en de 953 Dakar. Autoworld eert de Porsche’s succesvolle Dakar-verleden in een apart, zanderige universum van de expo. De jongste bezoekers kunnen in de aparte ruimte ingericht voor workshops volgen waar ze de Porsche van hun dromen kunnen bouwen. Ter inspiratie staat er een levensgrote Porsche in Lego tentoon. En wie weet wordt de volgende Belgische Le Mans-winnaar met Porsche wel ontdekt op onze race simulator. Tijdens de drie maand durende expo "Porsche, Driven By Dreams" blijft de permanente collectie van Autoworld te bewonderen. Ook het restaurant ‘Bagnole’ blijft uiteraard open voor het publiek, net als de museumshop met een uitgebreide Porsche collectie, ideaal voor de feestdagen.