Design Museum Brussels

Reviews
3,7/5 (4648 Google reviews)
Online tickets
Het Design Museum Brussels werd geopend na de aankoop van een privécollectie door het Atomium en is een plaats gewijd aan design en zijn geschiedenis.

Sinds 2015 omvat de collectie van het museum, the Plastic Design Collection, het landschap van kunststoffen in design van de jaren 1950 tot nu. Naast deze collectie opende het museum belgisch design belge, een permanente tentoonstellingsruimte gewijd aan Belgisch design en zijn geschiedenis.

Verrijkt door een programma van tijdelijke tentoonstellingen, verkent het Design Museum Brussel ook andere gebieden van designcreatie en de impact ervan op de maatschappij en ons dagelijks leven.

Door middel van tentoonstellingen, rondleidingen, workshops, conferenties en evenementen wil het museum design begrijpelijk en toegankelijk maken voor iedereen.
  • Het Design Museum Brussels bevindt zich in het noordelijke deel van de stad Brussel :
    - Op 5 minuten wandelen van het metro- en tramstation Heizel/Heysel (lijn 6 en 7) en recht tegenover Paleis 5 van de Heizel, op 100 m van het Atomium.
    - Metro: lijn 6 - station Heizel / Heysel
    - Tram : lijn 7 - station Heizel / Heysel
    - Bus : lijn 14 en 83 - station Heizel / Heysel
    - Toeristische bussen: halte van de rode bussen (City Sightseeing Brussels) op 100 m aan de voet van het Atomium
    - Villo: station 281 op 30 m (Eeuwfeestlaan).
    - Parkeerplaats met 500 betaalde parkeerplaatsen op 50 m van de ingang (Parking Trade Mart - Atomiumlaan)
  • 6 Heysel / Heizel
  • 7 Heysel / Heizel

Het Design Museum Brussel is een plek gewijd aan design en zijn geschiedenis. Kom en ontdek alle mogelijkheden van designcreatie, in al haar facetten, van de 20e eeuw tot vandaag. En kom er met de trein, dat is pas klasse!

------------------------

Geniet van deze elegante treinreis tegen een geweldige prijs: koop je tickets voor het Design Museum Brussel en krijg 50% korting met het Discovery Ticket!

 

Koop je e-ticket op https://designmuseum.brussels/ en voeg een gratis Discovery Ticket voucher toe aan je winkelmandje.

Let op de Discovery Ticket code op je Design Museum Brussels e-ticket: het is een code van 16 tekens.

Bestel je Discovery Ticket hier.

Print je Discovery Ticket of toon de PDF op je smartphone scherm wanneer je incheckt in de trein.

Geniet van je reis naar Design Museum Brussel!

Profiteer van de Discovery Ticket aanbieding!
  • Uurrooster

    09/05/2025 - 28/09/2025: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00

Als onderdeel van zijn tijdelijke tentoonstellingsprogramma biedt het Design Museum Brussels ook een perspectief op hedendaags Europees design. Na Griekenland, Tsjechië en Hongarije is het nu de beurt aan Polen in mei 2025. Looking Through Objects: Women in Contemporary Polish Design wordt voorgesteld als een begeleidend evenement van het culturele programma van het Poolse voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie en toont het werk van 16 Poolse vrouwelijke ontwerpers. Van productontwerp tot eenmalige stukken, deze creaties vertellen het verhaal van een rijk scala aan unieke prestaties. De tentoonstelling sluit aan bij de paneldiscussie over dit onderwerp die afgelopen januari werd georganiseerd in samenwerking met het tijdschrift Disegno. En is het resultaat van het werk van de curatoren Agnieszka Jacobson-Cielecka, Gian Luca Amadei en Dario Lombardi in samenwerking met het Pools Instituut in Brussel, die het Design Museum Brussels met veel plezier verwelkomt. Looking Through Objects is een originele tentoonstelling die de belangrijke rol illustreert die vrouwelijke ontwerpers vandaag spelen in Polen. Zij zijn nu de actieve, onafhankelijke hoofdrolspelers die nadenken over design op een manier die ver afstaat van de rol van de muze en mecenas. De tentoonstelling presenteert een selectie van objecten die inzicht geven in design in Polen. Het doel is om de invloed en bijdrage van deze ontwerpers aan het creatieve proces te begrijpen: hun inspiraties, strategieën en benaderingen van materialen. De veelheid aan creatieve visies en manieren van ontwerppraktijk bewijzen dat kunst, ambacht en technologie gecombineerd worden en naast elkaar kunnen bestaan in één enkel project. Van pragmatische benaderingen tot creatieve vrijheid, er zijn veel verschillende creatieve processen en deze tentoonstelling weerspiegelt dat. Design is een katalysator voor kunst, ambacht en industrie en vertaalt de individuele creatieve keuzes van de auteur. Organisatoren: Design Museum Brussels en Pools Instituut Brussel Partners: SWPS University in Warschau, Royal College of Art in Londen, National Museum in Gdańsk Curatoren: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Gian Luca Amadei, Dario Lombardi

  • Uurrooster

    06/06/2025 - 02/11/2025: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00

Honderd jaar geleden vond in Parijs L’Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes plaats, een evenement dat de naam zou geven aan de Art Deco-stijl. Het diende als een platform voor de jonge Sylvie Feron (1898-1984), die er exposeerde. Net als haar toekomstige echtgenoot, René Baucher (1902-1983), was ze een productieve leerling van één van de belangrijkste figuren van de beweging: de decoratieve kunstenaar, theoreticus en docent Paul Follot (1877-1941), directeur van l’École nationale des arts décoratifs in Parijs, die hen beiden aannam voor zijn Atelier Pomone. Tijdens deze vroege creatieve periode werkte het koppel ook voor Magasins Vanderborght in Brussel. Deze tentoonstelling onderzoekt het archiefmateriaal van de ontwerpen van het echtpaar, waaronder textiel, verlichting, objecten, tapijten en meubels uit die periode, met een focus op de samenhang tussen Art Deco-figuren en commerciële ondernemingen. Door een intensieve productie tussen Parijs en Brussel vormde de Art Deco-periode van het echtpaar Baucher-Feron de basis voor hun eigen studio en meubelzaak.

Over de curatoren: Agnieszka Jacobson-Cielecka is een designcurator met een achtergrond in beeldende kunst. Ze is geïnteresseerd in hoe de lokale context ontwerpidentiteiten beïnvloedt. Ze is ook actief als columnist, organisator van evenementen en jurylid van designwedstrijden. Agnieszka is decaan van de faculteit Design aan de SWPS Universiteit in Warschau. Daarvoor was ze de artistiek directeur van het Łódź Design Festival en ze is stichter en hoofdredacteur van Elle Decoration Poland. Gian Luca Amadei is architectuurhistoricus, onderzoeker en curator. Zijn onderzoek focust zich op architectuurgeschiedenis, stedenbouw, sociologie en culturele context. Gian Luca is een voorstander van levenslang leren en geeft les aan het Royal College of Art in Londen. Hij is ook de auteur van de boeken: Discovering Women in Polish Design (2009) en Victorian Cemeteries and the Suburbs of London (2022).

  • Uurrooster

    18/10/2025 - 01/03/2026: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00

Aan de hand van de collectie van het Vitra Design Museum onderzoekt de tentoonstelling Design and Comics: Living in a Box de relatie tussen design en de wereld van strips. Om een visueel verhaal te creëren dat universeel begrepen kan worden, hebben striptekenaars codes ontwikkeld voor het overbrengen van informatie, waaronder de plaatsing van designobjecten. Aan het begin van de 20e eeuw drongen persagentschappen het stripverhaal op in het Amerikaanse perslandschap. Toen hun populariteit in Europa in de jaren 1920 explodeerde, begonnen striptekenaars, aangevoerd door Belgen als Hergé en Franquin, designobjecten te gebruiken om hun werk te illustreren. Striptekenaars van over de hele wereld volgden dit voorbeeld. In de jaren 1930 ontdekten lezers het uitgebreide formaat van strips in de vorm van stripboeken. Tijdens de jaren 1940 en 1950 wonnen nieuwe genres zoals superhelden, horror, romantiek en sciencefiction aan populariteit. Hoe meer strips er werden gepubliceerd, hoe meer designobjecten er in de tekeningen voorkwamen. In het begin van de jaren 1960, toen de popartbeweging centraal kwam te staan, drukte de kleurrijke, fantastische beeldtaal van strips zijn stempel op design, zoals te zien is in het bureau Boomerang van Maurice Calka in 1969 en de Tomato Chair van Eero Aarnio in 1971. In de jaren 1970 en 1980 ontstonden nieuwe talenten op het kruispunt van design en strips, zoals de striptekenaars/designers Joost Swarte en Javier Mariscal. Vandaag maken gedrukte versies van tijdschriften plaats voor digitale formaten en zijn graphic novels en manga een inspiratiebron geworden voor opmerkelijke designobjecten zoals de Manga Chairs serie (2015) ontworpen door de designstudio Nendo. De tentoonstelling Design and Comics: Living in a Box zal in Brussel een bijzondere aandacht besteden aan design in Belgische strips, een meer bepaald aan de atoomstijl en Franquins kenmerkende Belgische speelse modernisme.