Atomium

HET SYMBOOL VAN BELGIË EN BRUSSEL.

Het Atomium, werd ontworpen en gebouwd voor de Wereldtentoonstelling van Brussel in 1958 en houdt het midden tussen beeldhouwkunst en architectuur. Het monument, dat een ijzeren eenheidscel (9 ijzeratomen) voorstelt die 165 miljard keer is vergroot, is met zijn unieke silhouet in de loop der tijden uitgegroeid tot het symbool van Brussel en België.

Van binnen biedt het Atomium niet alleen het mooiste uitzicht van Brussel, maar ook een verbazingwekkende en surrealistische tocht door de binnenruimtes en volumes, die alleen al een bezoek de moeite waard maakt.

Naast zijn indrukwekkende architectuur en erfgoedwaarde is het Atomium ook een culturele plek. Op dit moment worden bezoekers uitgenodigd om een permanente tentoonstelling over Expo 58 en twee tijdelijke tentoonstellingen ID – Symbol en View from my window te ontdekken.

> Het ticket voor het Atomium biedt ook automatisch toegang tot het Design Museum Brussels dat zich 150 m verderop bevindt.
  • • Ring afrit 8 
    • Metro: Heizel lijn 6 (tegenover Mini-Europe)
    • Metro: Heizel lijn 7 (tegenover Mini-Europe)
  • 6 Heysel / Heizel
  • 7 Heysel / Heizel
  • Prijs

    Normal: 29,40 € - Enfants: 18,70 € - Jeunes: 22,80 € - Etudiants: 22,80 €

Het Atomium, dat tussen 2004 en 2006 met groot nationaal enthousiasme werd gerenoveerd, is met meer dan 600.000 bezoekers per jaar de meest bezochte toeristische trekpleister van de Europese hoofdstad. Het bouwwerk dat Expo 58, waarvan het vlaggenschipgebouw was, niet zou overleven, is thans een kunstcentrum en het internationale symbool van Brussel en België. -Het gecombineerd ticket voor het Atomium biedt ook toegang tot Mini-Europe en het Design Museum Brussels dat zich 150 m verderop bevindt - Het gekochte ticket blijft geldig tussen 10.00 en 17.30 uur op de gekozen datum, ongeacht het tijdslot van de reservering. - Het tijdslot van reservering van het ticket laat geen voorrang toe in de wachtrij. - Tijdens vakantieperiodes kan de wachttijd langer zijn als gevolg van een hoger bezoekersaantal. Het dragen van een masker is niet verplicht, maar wordt in het monument wel sterk aanbevolen.

  • Uurrooster

    03/02/2023 - 24/09/2023: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 10:00 tot 18:00

  • Prijs

    Normal: 16,00 € - Etudiants: 8,50 € - Seniors: 14,00 €

Vanaf februari 2023 nodigt het Atomium het kunstenaarscollectief Visual System uit om de exporuimtes in te nemen en wijdt het de programmatie aan digitale kunst. RESTART, een tijdelijke tentoonstelling, en CENTRALE, een permanente installatie, zullen het Atomium in licht en klank verbeelden. Sinds 2013, toont het Atomium, dat ook een culturele plek is, een blik op digitale creatie. Het geeft regelmatig carte blanche aan kunstenaars die immersieve en originele universa creëren in de tentoonstellingsbol. Deze projecten, exploiteren de magie van de plek en accentueren de erfgoedrijkdom van het gebouw. In 2023 zal het Atomium volledig inzetten op de digitale dimensie, waarbij haar programmatie van tentoonstellingen, installaties en performances aan dit domein van de artistieke creatie gewijd worden. Visual System maakt deel uit van dit vernieuwende en gedurfde voorstel van het Atomium. "We verheugen ons deze samenwerking met Visual System," legt de directie van het Atomium uit. En verder: "Door hun technisch vakmanschap en de poëzie van hun artistieke ontwerpen, lossen hun creaties onze ambities en de verwachtingen van onze verschillende doelgroepen in. Hun passie en het enthousiasme voor het gebouw maken er een creatieve broedplaats van, waarbij lustig geëxperimenteerd kan worden en waar sterke en unieke projecten ontwikkeld worden die onze programmatie markeren." Voor deze nieuwe editie ontwerpt Visual System RESTART, een tijdelijke tentoonstelling, en CENTRALE, een permanente installatie. Sculptuur-banken vullen deze creaties aan door de bezoeker een zitplaats aan te bieden, wat toevoegt aan de contemplatieve ervaring. Visual System geeft zo leven aan een totaalwerk dat de bezoeker onderdompelt in het hart van een synesthetisch parcours, even spectaculair als hypnotiserend. Een uitnodiging om te verkennen, zich over te geven en een intense interactie te beleven. Door dit intiem moment te creëren, poëtiseert Visual System het licht, geluid en architectuur aan de hand van een abstracte vertelling en van pure emotie.

  • Prijs

    Normal: 30,00 €

Het Atomium nodigt jullie uit om zijn "Atomium Jazz"-concerten te komen ontdekken in de prachtige zaal Ilya Prigogine, een zijdelingse bol met een adembenemend uitzicht op Brussel! In juni geeft het Atomium u graag een beetje liefde. Drie Belgische topmuzikanten hernemen enkele van de mooiste Broadway klassiekers, instrumentaal en met alle intimiteit van een sax-piano-bas formule. Tussen de nummers door nemen de muzikanten u verbaal mee terug naar de betekenis van de tekst van het oorspronkelijke nummer, om te proberen de poëzie, de intimiteit of de erotiek, de exacte emotie ervan te achterhalen. Vanaf dat moment herontdekt iedereen deze prachtige melodieën die iedereen kent, hier uitvergroot door uitstekende solisten. Sluit het concert af met een drankje, een bar zal beschikbaar zijn in de panoramische bol met een adembenemend uitzicht over heel Brussel!

  • Uurrooster

    21/06/2023 - 30/06/2024: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 10:00 tot 18:00

  • Prijs

    Normal: 16,00 € - Seniors: 14,00 € - Etudiants: 8,50 €

Vanaf 21 juni neemt Ève Cadieux, kunstenaar uit Québec, een bol in van het Atomium, de emblematische getuige van Expo 58, om haar visie te geven op wereldtentoonstellingen die hun sporen hebben nagelaten in Noord-Amerika en Europa. "Ik heb de toekomst gezien*": een fotografie-installatie, spiegel van een geïdealiseerde toekomst. Voor fotografe Ève Cadieux ontstond de fascinatie voor wereld- en internationale tentoonstellingen niet ver bij haar vandaan, in Montréal. In 1967, nog voor ze geboren werd, is haar vader een van de regelmatige bezoekers van deze internationale afspraak. Hij legt deze futuristisch geaccentueerde wereld vast op dia. Als kind geniet Cadieux van de anekdotes van haar ouders en heeft ze zelfs de kans om de overblijfselen van de wereldtentoonstelling te bezoeken. In 2015 in Sevilla, maakt ze de klik. Ze beslist om de overblijfselen van de wereldtentoonstelling die daar in 1992 werd gehouden te exploreren. Daar beseft ze dat haar fascinatie zowel 1967 als Montréal overtreft. Ze voelt de drang om een project op te starten dat ze al vele jaren voedt: op zoek gaan naar de architecturale hoogstandjes die de natuur heeft overgenomen, naar verlaten zones of verbannen of gereclasseerde paviljoenen. In haar artistieke benadering kiest Ève Cadieux voor twee werkwijzen en wordt ze een "archeoloog-kunstenaar": ofwel focust ze op het object dat drager is van de herinnering, ofwel richt ze haar blik op de plekken in transformatie. "Ik heb de toekomst gezien" gaat over het begrip van transitie. Bij elk gepland bezoek documenteert Ève Cadieux zich. Ze weet dat niets onveranderd blijft. Ze legt de plekken vast die initieel gedoemd zijn om ontmanteld te worden, eens de lichten gedoofd worden. De installatie van de kunstenaar is speciaal voor het Atomium ontworpen. Het gaat voor Cadieux niet om simpelweg foto's op te hangen aan de muren, maar om in dialoog te gaan met de architectuur van de plek. Dit alles in een scenografie die de eenheid van het licht en de kunstwerken in de verf zet. Tussen de overblijfselen van de wereldtentoonstellingen maakt het Atomium deel uit van de geprivilegieerden: dankzij een bewustwording van het erfgoed en een financiering van alle beslissingsniveaus in België, werd de afbraak vermeden en werd het Atomium grondig gerenoveerd in 2006. Resultaat: zo'n 650 000 bezoekers per jaar en de gelegenheid om van een onvergelijkbaar panorama van Brussel te genieten. Deze foto-installatie is ook een kans om de blik van Ève Cadieux zonder toegevingen te kruisen met een universeel fenomeen. * Vertaling van "I have seen the future", de slogan die op de pins stond van Futurama bij de wereldtentoonstelling in New York van 1939-1940.