Design Museum Brussels

Reviews
3,7/5 (3402 Google reviews)
Reserveren
Het Design Museum Brussels werd geopend na de aankoop van een privécollectie door het Atomium en is een plaats gewijd aan design en zijn geschiedenis. Sinds 2015 omvat de collectie van het museum, the Plastic Design Collection, het landschap van kunststoffen in design van de jaren 1950 tot nu. Naast deze collectie opende het museum belgisch design belge, een permanente tentoonstellingsruimte gewijd aan Belgisch design en zijn geschiedenis.

Verrijkt door een programma van tijdelijke tentoonstellingen, verkent het Design Museum Brussel ook andere gebieden van designcreatie en de impact ervan op de maatschappij en ons dagelijks leven.

Door middel van tentoonstellingen, rondleidingen, workshops, conferenties en evenementen wil het museum design begrijpelijk en toegankelijk maken voor iedereen.
  • Het Design Museum Brussels bevindt zich in het noordelijke deel van de stad Brussel :
    - Op 5 minuten wandelen van het metro- en tramstation Heizel/Heysel (lijn 6 en 7) en recht tegenover Paleis 5 van de Heizel, op 100 m van het Atomium.
    - Metro: lijn 6 - station Heizel / Heysel
    - Tram : lijn 7 - station Heizel / Heysel
    - Bus : lijn 14 en 83 - station Heizel / Heysel
    - Toeristische bussen: halte van de rode bussen (City Sightseeing Brussels) op 100 m aan de voet van het Atomium
    - Villo: station 281 op 30 m (Eeuwfeestlaan).
    - Parkeerplaats met 500 betaalde parkeerplaatsen op 50 m van de ingang (Parking Trade Mart - Atomiumlaan)
  • 6 Heysel / Heizel
  • 7 Heysel / Heizel
  • Uurrooster

    17/05/2023 - 05/11/2023: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00

  • Prijs

    Catégorie 1: 10,00 € - Catégorie 3: 8,00 € - Pass musées: 0,00 € - Article 27: 1,25 €

Vanaf de jaren 1950 gebruiken de LGBTQI+-gemeenschappen in Brussel grafische vormgeving en ontwikkelen ze een specifieke taal. Deze beeldtaal wijst op hun aanwezigheid en hun engagement tegenover een aantal gedeelde principes, identiteiten en waarden. Dit instrument van verzet maar ook van veerkracht, staat in het teken van de strijd en de viering, van de agitatie en het compromis, en promoot een alternatieve vorm van collectiviteit. Via hun materialiteit, compositie, typografie, herhaling en hun taal, maken de grafisch vormgevers – al dan niet professioneel – hun berichten herkenbaar en richten ze deze tot specifieke doelgroepen. Zonder exhaustief te willen zijn, biedt de tentoonstelling Brussels Queer Graphics, die is opgevat in thema's, een overzicht van deze beeldtaal. Het project verkent de manieren waarop de LGBTQI+-gemeenschappen zich de afgelopen zeventig jaar hebben uitgedrukt en zichtbaar hebben gemaakt Vanaf 1953 en de oprichting van het Cultureel Centrum België onder impuls van Suzan Daniel tot vandaag, nodigt de tentoonstelling en de bijbehorende publicatie ons uit ons onder te dompelen in een culturele geschiedenis van het dagelijkse leven en het activisme van LGBTQI+-individuen, -gemeenschappen, -verenigingen en -groepen. Door de vele stiltes of het gebrek aan materiaal, maar ook door de oververtegenwoordiging van de letter G in de geschiedenis en de bronnen, toont deze tentoonstelling de weerspiegeling van een tijdperk, een geschiedenis en meerdere herinneringen. BENOEMEN In de context van deze tentoonstelling werd, met het oog op inclusiviteit en taalkundige beknoptheid, gekozen voor het acroniem LGBTQI+. We zijn er ons echter van bewust dat nog andere termen werden gebruikt tijdens de periode die Brussels Queer Graphics behandeld.

  • Uurrooster

    15/09/2023 - 14/01/2024: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00

  • Prijs

    Etudiants: 8,00 € - Seniors: 8,00 € - < 12 ans: 0,00 € - Normal: 10,00 € - Article 27: 1,25 €

Na zijn korte maar bloeiende leven bleef de art nouveau een sterke esthetische referentie in de geschiedenis van design gedurende de hele 20e eeuw. Resonanties stelt een reeks dialogen voor tussen objecten van the Plastic Design Collection en art nouveau-stukken van een Brusselse privécollectie. Naast de klassieke historische definitie van een nieuwe stijl of een nieuw materiaal, belicht de tentoonstelling de patronen waarmee in twee verschillende technologisch hectische periodes naar moderniteit werd gezocht. Wervelende curven, vloeiende structurele lijnen, exotische bloemenpatronen en fantastische droomomgevingen laten zien hoe de zoektocht van de art nouveau naar natuurlijke plasticiteit wordt weerspiegeld in de alchemistische aard van plastic.

  • Uurrooster

    11/10/2023 - 10/03/2024: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 11:00 tot 19:00

  • Prijs

    Normal: 8,00 € - Article 27: 1,25 €

Door zijn productieve activiteit tussen de jaren 1960 en 1980 is de materiële nalatenschap van Christophe Gevers relatief rijk. Meer dan een tentoonstelling van objecten zal het Design Museum Brussels een reconstructie van zijn professionele universum herbergen: een verhalend geheel van archieven en objecten, documenten en getuigenissen. Het creatieve proces van Gevers zal "ongefilterd" worden onthuld dankzij onder meer de archieven van Thierry Belenger, die momenteel in het museum worden bewaard, en een selectie van meubels, lampen, beeldhouwwerken en speelgoed. De rijkdom van deze documentatie zal ons in staat stellen de vaak verborgen weg te reconstrueren die het werk van de architect en de ontwerper kenmerkt: schetsen, plannen, technische studies, foto's, dossiers voor het inventariseren van projecten, correspondentie met opdrachtgevers, prijsopgaven, maquettes. Deze elementen, die het professionele universum van Gevers vormen, zullen bijdragen tot het onthullen van de complexiteit van dit beroep, en tot het actualiseren van deze figuur die in de loop van zijn carrière particuliere en openbare architectuur, restaurants en banken heeft omgevormd tot aangename, functionele en menselijke leefruimtes, dankzij een unieke taal waarin materialiteit, technisch vernuft en de suprematie van het detail in dialoog gaan met de knowhow van de nauwgezette vakman en de creatieve passie van de ontwerper. Christophe Gevers, zoals hij zichzelf graag definieerde, was ontwerper omdat hij geïnteresseerd was in het heden, dat de toekomst is, en het verleden, dat al lang voorbij is. Het Design Museum Brussels draagt bij tot deze temporele alchemie door de actualiteit van zijn onderzoek en het voorbeeldige karakter van zijn aanpak te promoten.