Stripmuseum

Reviews
4/5 (2714 Google reviews)
Het Stripmuseum is voor al wie Brussel bezoekt een ‘must’ in het hartje van de stad!

In een uniek art nouveau-gebouw, ontworpen door Horta, nemen de striphelden de bezoekers mee voor een ontdekkingstocht. In het Stripmuseum komen zowel de pioniers als de recentste ontwikkelingen van de Negende Kunst aan bod in de vaste ruimtes (op meer dan 4200m²) en in het gevarieerd programma van tijdelijke tentoonstellingen.
  • Vlakbij het Centraal Station.
    Openbaar vervoer: bus, tram, metro (Rogier, Kruidtuin).
    Openbare betalende parkings.
  • 2,6 Rogier - Botanique
Reserveer rechtstreeks
  • Uurrooster

09/09/2023 - 24/08/2024: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 10:00 tot 17:00

• Prijs

Seniors: 10,00 € - Jeunes: 10,00 € - Normal: 13,00 € - Pass musées: 0,00 € - Enfants: 6,00 € - Article 27: 1,25 €

De tweede verdieping van het Stripmuseum brengt de geest van de oude Waucquez Warenhuizen opnieuw tot leven. Vanaf 8 september 2023 vindt je hier immers een tentoonstelling om 77 jaar uitgeverij Le Lombard te vieren, in een gloednieuw decor. Ze is ontworpen als een showroom van een grote meubelwinkel, en geeft een overzicht van 77 jaar familiestrips. Je ontdekt de mythische ontstaansgeschiedenis van Le Lombard, de pioniers, de posterboys, de grensverleggers en de buitenbeentjes. Kamer na kamer ontdek je de buitengewone rijkdom van een catalogus die eerst werd uitgebouwd rond het legendarische Weekblad Kuifje en de grafische stijl die Hergé zo dierbaar was, en die zich daarna opnieuw uitvond op het ritme van de veranderende maatschappij en het uitgeverslandschap. De tentoonstelling biedt een speelse en inventieve kijk, met nooit eerder vertoonde documenten, beelden, archiefstukken, projecties en prachtige originelen... allemaal verstopt in valse meubels. Curator: Thierry Bellefroid Met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Fédération Wallonie-Bruxelles en de Nationale Loterij en haar spelers.

• Uurrooster

01/12/2023 - 31/03/2024: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 10:00 tot 18:00

• Prijs

Jeunes: 10,00 € - Normal: 13,00 € - Enfants: 6,00 € - Seniors: 10,00 € - Article 27: 1,25 €

Sinds het Belgisch Stripcentrum haar intrek heeft genomen in één van de architecturale parels van Victor Horta, brengt het Art Nouveau en de Negende Kunst samen. Dus, wanneer Brussel zijn Art Nouveau viert, stelt het Stripmuseum met groot genoegen een nieuwe tentoonstelling voor die de rijkdom van het thema en de inventiviteit van de kunstenaars belicht. Naast simpelweg de weergave van Art Nouveau in strips, zal de tentoonstelling, op een originele manier, de relatie tussen de twee kunsten belichten. De tentoonstelling zal de bezoekers uitnodigen om zich onder te dompelen in de periode van de Art Nouveau, haar invloeden en haar belangrijkste auteurs (zoals bijvoorbeeld Alphonse Mucha) die de Negende Kunst hebben geïnspireerd. Een selectie van platen en reproducties laat toe om het werk van enkele Frans-Belgische auteurs te (her)ontdekken die zich door de Art Nouveau lieten inspireren om werken te maken naar haar evenbeeld: sterk, ritmisch, kleurrijk en met een uitzonderlijke creatieve vrijheid...

• Uurrooster

19/12/2023 - 31/03/2024: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag: van 10:00 tot 18:00

• Prijs

Normal: 13,00 € - Jeunes: 10,00 € - Enfants: 6,00 €

Le Loup en slip (letterlijk: De Wolf in onderbroek) werd eigenlijk geboren in een andere serie: Krasse Knarren. Daar kwam in een zeker album een reizend poppentheater met de naam “Le Loup en slip” in voor. Sinds 2016 beleeft die vrolijke wolf zijn eigen avonturen. De makers bundelden hun talenten om met dit stripverhaal jongere lezers aan te spreken. Het hoofdpersonage is een vriendelijke wolf, die opvalt door zijn vrijgevigheid en sympathie en herkenbaar is aan zijn rood-wit gestreepte onderbroek. De verhalen, geschreven door Wilfrid Lupano, worden getekend en ingekleurd door Mayana Itoïz, met bijdragen van Paul Cauuet. Ze zitten vol humor en dubbele bodems. Ze gaan over belangrijke thema’s zoals angst, verschil, werk en modeverschijnselen en zetten solidariteit, vriendschap, ontdekking en reizen in de spotlights. Het Stripmuseum is verheugd om deze bijzondere wolf te verwelkomen in de Gallery. Het kleine leven in het bos, met Mevrouw de Oehoe, de anti-wolven brigade en Robert de eekhoorn, koning van de hazelnoten en gouden zaken, zit vol verrassingen. Jong en oud kunnen binnenstappen in deze vertederende wereld die je zal doen lachen en blij maken! Met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en la Fédération Wallonie-Bruxelles In samenwerking met uitgeverij Dargaud

• Prijs

Etudiants: 55,00 € - Normal: 70,00 € - Catégorie 2: 12,00 € - Catégorie 1: 35,00 €

Strips zijn magisch, op hun best. Toch? Ze kunnen de lezer meenemen, in vervoering brengen, verstrooien of zelfs een geweten schoppen. De lijst met Echt Indrukwekkende Strips wordt steeds langer, en hier en daar duiken ook titels op in serieuze krantenstukken, reportages en academisch onderzoek. Strips worden ook steeds meer en gretiger gebruikt in de erfgoedsector, en dat hoeft niet te verbazen. Het zijn prima dragers van verhalen en ze spreken door hun narratieve en emotionele lading veel mensen aan. Na de eerste editie van de succesvolle internationale conferentie Comics @ the Museum in september 2022, is nu het vervolg in aantocht. Samen met u onderzoeken we om te beginnen hoe u als archief, erfgoedbibliotheek, museum of andere erfgoedorganisatie zelf een strip kan (laten) maken, en waarop u dan zoal best let. Strips (of delen ervan) kunnen ook perfect deel uitmaken van tentoonstellingen en andere projecten: ook dat aspect nemen we samen onder de loep. Ten derde zijn er ook een heleboel interessante striptentoonstellingen die wereldwijd circuleren. Als u zo’n tentoonstelling in eigen huis overneemt, waarmee houdt u dan best rekening? Op deze dag krijgt u een dieper inzicht in deze drie thema’s, samen met een heleboel praktijktips. Wat nog? Uiteraard is er ruim mogelijkheid om te netwerken. Bovendien steekt u tijdens een workshop ook zelf de handen uit de mouwen en denkt u na welke mogelijkheden u in uw erfgoedorganisatie heeft. Of, als u auteur (in spe) bent, welke erfgoedelementen geschikt zijn voor een sterke strip. En als kers op de taart is er een geleid bezoek aan 77 jaar Le Lombard. Voor wie? Publiekswerkers, communicatoren, curatoren, tentoonstellingsmakers en leidinggevenden van erfgoedorganisaties. En bij uitbreiding iedereen die het potentieel van strips voor de erfgoedsector ziet. Ook onderzoekers, leerkrachten, uitgevers en stripmakers (in opleiding) zijn van harte welkom.