MACS - Grand-Hornu

  • velo
  • Unesco
  • Autoparking
  • Busparking
    5 plaatsen
  • Maestro
Reviews
4,4/5 (31 Google reviews)
Het Museum voor Hedendaagse Kunsten van de Federatie Wallonië-Brussel (MACS), gelegen op de site van de voormalige steenkoolmijn van Le Grand-Hornu (UNESCO Werelderfgoed), opende zijn deuren in 2002. Samen met het Centrum voor Innovatie en Design (CID) vormt het een van de culturele polen die gericht zijn op diverse kunstdisciplines.

Naast het opbouwen van een collectie met meer dan 450 werken ontwikkelt het museum een uitgebreid tentoonstellingsprogramma met internationale uitstraling. Dit aanbod omvat zowel monografische (Tony Oursler, Anish Kapoor, Christian Boltanski, enz.) als thematische tentoonstellingen (Sisyphe, Le Jour se lève; S.F. [Art, science & fiction]; Rebel Rebel, Art + Rock, enz.).

Het MACS zet ook ambitieuze kunstenaarsresidenties op die uitmonden in de productie van werken die een link hebben met een belangrijke hoeksteen van de programmatie: het geheugen. Zo deed de Amerikaanse kunstenaar LaToya Ruby Frazier in 2017 een omvangrijk fotografisch onderzoek rond de geschiedenis van mijnwerkers van Le Grand-Hornu. In 2019 exploreerde de Nederlandse kunstenaar Fiona Tan de archieven van utopist Paul Otlet, die bewaard worden in het Mundaneum.

Bovendien schenkt het MACS bijzondere aandacht aan publieksbemiddeling en de uitgave van boeken en lithografieën.

Info : http://www.mac-s.be
  • Autosnelweg E19 (Brussel-Parijs) afrit 25
Reserveer rechtstreeks

In het Museum voor Hedendaagse Kunst (MACS) in Grand-Hornu loopt de audiovisuele tentoonstelling L'Archipel du moi van Ariane Loze. Dit is een maatschappelijke satire over ons energieverbruik en onze productiepatronen. 

Ecologie in het hart van de hedendaagse kunst 

L'Archipel du moi brengt een twaalftal werken samen die zo'n vijftien jaar omspannen en behandelt de belangrijkste maatschappelijke thema's die Ariane Loze met een kenmerkend gevoel voor satire behandelt:

  • small talk
  • bestuurlijk discours
  • introspectieve stemmen
  • politieke verhandelingen (Machiavelli's De Prins geciteerd in L'Archipel du moi).

Om deze retrospectieve reis af te sluiten, liet de kunstenaar zich inspireren door een tekst die verband houdt met het industriële verleden van de Grand-Hornu: Energy and Equity van Ivan Illich, een denker over politieke ecologie. Gepubliceerd in 1973, was het een voorloper van de wereldwijde crisis die we vandaag meemaken.

Nog een uitnodiging om de maatschappij waarin we leven in vraag te stellen.

In het Museum voor Hedendaagse Kunst (MACS) in Grand-Hornu loopt de verhalende tentoonstelling Shaved Rapunzel & La Petite Bergère Punk van Orla Barry.

Stereotypen en hedendaagse kunst

De titel van haar tentoonstelling in het MACS, Shaved Rapunzel & La Petite Bergère Punk, is geïnspireerd op de traditie van mondelinge verhalen die worden verdraaid om in verschillende verhaallijnen en tijdperken te passen. De titel verwijst naar 2 stereotypen van vrouwelijkheid die kunstenaar-bergère Orla Barry uitdaagt: Rapunzel, de figuur van de afgezonderde vrouw, en Little Bo-Peep, het cliché van het herderinnetje dat over haar lammetjes waakt.

De tentoonstelling brengt een reeks recente werken samen en opent met Spin Spin Scheherazade (2019), een installatie die onlangs aan de MACS-collectie is toegevoegd. Dit werk wordt geactiveerd in de vorm van een performance en bestaat uit een reeks verhalen die je mee terugnemen naar verschillende episodes uit het 'pastorale' leven van de kunstenaar. 

Een cultureel en artistiek evenement dat je niet mag missen.