Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

Reviews
4,5/5 (5473 Google reviews)
Reserveren
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België:

Magritte Museum: de grootste verzameling ter wereld van de gevierde Belgische surrealist.

Fin-de-Siècle Museum: Ensor, Khnopff, Spilliaert, en de sfeer van Brussel rond 1900.

Old Masters Museum: Bruegel, Rubens, Jordaens, Hals, David, en de grootste meesterwerken van de 15e tot de 18e eeuw.

Modern Museum (curators' choice): een selectie van de must-sees uit de 20e en 21e eeuw.
  • Trein: Centraal station • Metro: Lijnen 1-5 (halte Park of Centraal Station) • Tram: Lijnen 92 - 94 (halte Royale) • Bus: Lijnen 27 - 38 - 71 - 95 (halte Royale) & Lijnen 29 - 63 - 65 - 66 • Parkings: Albertine (Rue des Sols & Place de la Justice) - Parking 2 Portes (Rue de Namur & Boulevard de Waterloo) - Parking Poelaert (Place Poelaert).
  • 1,5 Parc/Park
  • 92,93 Royale
  • Uurrooster

    15/10/2021 - 13/02/2022: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 10:00 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 11:00 tot 18:00

  • Prijs

    Normal: 10,00 € - Enfants: 0,00 € - Jeunes: 0,00 € - Senior: 8,00 € - Demandeurs d'emploi: 3,00 € - Article 27: 1,25 €

Haar sterke creativiteit komt ook tot uiting in het gebruik van uiteenlopende materialen (marmer, edel hout, transportkisten, riet, aarde, klei, porselein en steen). Met een combinatie van een ongelooflijke kracht en vastberadenheid, een onmiskenbare know-how en een oneindige nauwgezetheid, investeert Labastie haar volledige lichaam in haar kunst. Dit najaar toont Rachel Labastie een dertigtal emblematische werken, een mix van terugkerende en nooit eerder getoonde kunstwerken. In het volledige oeuvre verdiept zij zich in het thema van de dualiteit en laat ons de onverwachte, diepere betekenis van aanvankelijk schijnbaar eenvoudige zaken ontdekken. Op uitnodiging van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten creëert Rachel Labastie ook een werk "in residentie" en gaat de dialoog aan met een kunstwerk uit de permanente collectie. De kunstenares koos voor een ‘off-screen’ interpretatie van "De dood van Marat" van Jacques-Louis David (1793) en zal zichtbaar zijn voor het publiek bij de opening van de tentoonstelling. Via heel unieke wegen, komen de werken van Rachel Labastie in dialoog met die van Aimé Mpane. Deze twee kunstenaars, een vrouw en een man, stellen beide de symptomen in vraag die zich in onze maatschappij hebben ontwikkeld. Heel concreet en afgezien van de artistieke benadering, creëren ze een echte ruimte van bewustzijn en verdiepen ze zich in de mogelijke remedies rond het centrale oog van de Patio waar de werken worden verzameld op twee verdiepingen van het museum. Rachel Labastie woont en werkt in Brussel. MUSEUM IN QUESTIONS De hedendaagse kunstenaars die dit seizoen tentoongesteld worden, stellen op een ongebruikelijke manier de missies en waarden van de Koninklijke Musea in vraag. Ontdek hun vragen, debatteer en deel uw mening met ons door #MuseumInQuestions te volgen op onze sociale mediakanalen.

  • Uurrooster

    15/10/2021 - 13/02/2022: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 10:00 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 11:00 tot 18:00

  • Prijs

    Normal: 15,00 € - Enfants: 0,00 € - Jeunes: 0,00 € - Senior: 10,00 € - Demandeurs d'emploi: 5,00 € - Article 27: 1,25 €

Op uitnodiging van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten gaat Fabrice Samyn een ​​subtiele dialoog aan met tal van meesterwerken uit het Old Masters als het Magritte Museum. Zijn werken dringen als een paard van Troje doorheen de collecties en veroorzaken resonanties en interferenties die onze kijk op deze werken verstoren. Deze kunstenaar, die even ongrijpbaar is als zijn werk, beheerst zowel de klassieke als de moderne technieken. Met behulp van zijn schilderijen, sculpturen, tekeningen, foto's, geschriften of voorstellingen streeft de kunstenaar naar één doel: "het zichtbare op de proef te stellen". Met een indrukwekkend ensemble van meer dan 70 werken is “To see with ellipse” de grootste monografische tentoonstelling van Brusselse kunstenaar Fabrice Samyn (°1981). MUSEUM IN QUESTIONS De hedendaagse kunstenaars die dit seizoen tentoongesteld worden, stellen op een ongebruikelijke manier de missies en waarden van de Koninklijke Musea in vraag. Ontdek hun vragen, debatteer en deel uw mening met ons door #MuseumInQuestions te volgen op onze sociale mediakanalen.

  • Uurrooster

    15/10/2021 - 13/02/2022: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 10:00 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 11:00 tot 18:00

  • Prijs

    Normal: 10,00 € - Enfants: 0,00 € - Jeunes: 0,00 € - Senior: 8,00 € - Demandeurs d'emploi: 3,00 € - Article 27: 1,25 €

Het is de eerste keer dat een kunstenaar met Congolese roots in de Koninklijke Musea exposeert. Mpane reist tussen Kinshasa, zijn geboortestad, en Brussel, zijn woonplaats, wat hem toelaat een vernieuwende en dynamische blik te werpen op zowel de kunstgeschiedenis als de geschiedenis van onze beschaving. Hij is een kunstenaar van de dialoog. Zijn werken zijn gekenmerkt door een eindeloze veerkracht en doordrenkt van hoop. Aime Mpané bouwt bruggen: in elkaar genestelde beelden, verrijkende realiteit, passages“ aan de andere kant van de spiegel”… Zijn universum is de weerspiegeling van de gemoedstoestand van een ware “local nomade”: iemand die durft te vragen “waarom niet?”, iemand die durft te dromen over een broederschap tussen Congo en België, en de mensheid. "De mensheid met zichzelf, de mens met de mens verzoenen. In mijn ogen is elk individu een atoom van dit enorme universele lichaam dat uit 7,8 biljoen atomen bestaat. De mensheid is echter ziek, zijn lichaam is uiteengereten, in stukken gesneden... alhoewel we allemaal dezelfde oorsprong hebben.” Mpane droomt van een echt alternatief voor onze fouten uit het verleden en streeft naar een toekomst waarin andere soorten herdenkingskunst mogelijk zijn. Op uitnodiging van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten werpt Aimé Mpane een unieke blik op een kunstwerk naar keuze uit de vaste collectie. Hij kiest onmiddellijk voor: “Vier studies van het hoofd van een Moor” (1614), door Peter Paul Rubens. Mpane kent het werk, die voor hem al heel zijn leven een grote symbolische waarde draagt. “Negerkoppen” -de oude titel van het schilderij- stond in de jaren ‘50 de keerzijde van een bankbiljet van 500 frank, met op de voorzijde het portret van Koning Leopold II. Mpane's versie van het meesterwerk is een tapijt-doek-sculptuur die aan het publiek bij de opening van de tentoonstelling zal onthuld worden. Via heel unieke wegen, komen de werken van Aimé Mpane in dialoog met die van Rachel Labastie. Deze twee kunstenaars, een man en een vrouw, stellen beide de symptomen in vraag die zich in onze maatschappij hebben ontwikkeld. Heel concreet en afgezien van de artistieke benadering, creëren ze een echte ruimte van bewustzijn en verdiepen ze zich in de mogelijke remedies rond het centrale oog van de Patio waar de werken worden verzameld op twee verdiepingen van het museum. Aimé Mpane woont en werkt in Brussel. MUSEUM IN QUESTIONS  De hedendaagse kunstenaars die dit seizoen tentoongesteld worden, stellen op een ongebruikelijke manier de missies en waarden van de Koninklijke Musea in vraag. Ontdek hun vragen, debatteer en deel uw mening met ons door #MuseumInQuestions te volgen op onze sociale mediakanalen.

  • Uurrooster

    15/10/2021 - 13/02/2022: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 10:00 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 11:00 tot 18:00

  • Prijs

    Normal: 17,00 € - Senior: 15,00 € - Jeunes: 8,00 € - Enfants: 0,00 € - Demandeurs d'emploi: 8,00 € - Article 27: 1,25 €

In het begin was de trein het ultieme symbool van moderniteit. Hij was een belangrijk instrument van de industriële revolutie,bracht hoop op vooruitgang en rijkdom maar ontketende ook gevoelens van angst en weerstand tegen verandering. In de jaren 1820 werden in Groot-Brittannië de eerste spoorlijnen aangelegd om de mijnbouw te stimuleren. België was het eerste land dat dit voorbeeld volgde en in 1835 huldigde Leopold I een spoorlijn in tussen Brussel en Mechelen. De trein zorgde voor diepgaande maatschappelijke hervormingen. Hij herschikte de relaties met tijd en ruimte en ontwikkelde zich almaar verder: in steden waar stations, spoorwegen en stalen bruggen steeds meer de urbane omgeving bepaalden én op het platteland waar het landschap verscheurd werd door de trein. Hij werd ook ingezet voor het opkomende toerisme, gepromoot op affiches en onderverdeeld in drie klassen – een onuitputtelijke bron voor karikaturisten als Daumier. Aan het einde van de 19de eeuw verkenden de impressionisten moderne onderwerpen, waaronder het thema van de trein. Stoomwolken, bewegende treinen, wisselende seinlichten in stations of langs spoorlijnen werden motieven die Monet, Caillebotte, De Nittis of Ottmann poogden weer te geven. In dezelfde periode maakten de gebroeders Lumière L’arrivée d’un train en gare de la Ciotat. Film en fotografie gingen ook dieper in op de trein. De moderne maatschappij – gekenmerkt door haar snelheid, sensatie en geweld – wist ook de futuristen te fascineren. Severini, Carrà, Baldessari of Sant’Elia deelden deze fascinatie, terwijl Boccioni een van de eersten was die zich interesseerde voor de psychologische aspecten van het reizen. De surrealisten keerden zich naar de reiziger: de psychologische dimensies kwamen meer op de voorgrond dan de fixatie op het moderne. Freuds onderzoek, dat gericht was op de effecten van de trein op de reiziger, voedde hun inspiratie. Max Ernst verdiepte zich in de microkosmos van de treincoupé, terwijl Blaise Cendrars de reis als een introspectief proces zag. De Chirico, Delvaux of Magritte creëerden alternatieve werkelijkheden getypeerd door tijdloze en roerloze treinen in vaak bevreemdende en verontrustende omgevingen. Hoewel het enthousiasme voor de trein vanaf de jaren 1950 bij kunstenaars afnam, komt hij vandaag opnieuw centraal te staan. We leven in een tijd waar de moderniteit zich aan de omgeving moet aanpassen. Kunstenaar Fiona Tan presenteert een installatie gerelateerd aan deze thematiek.

  • Prijs

    Normal: 15,00 €

Deze expo loopt een artistiek en historisch parcours rond het thema van de trein en dat aan de hand van het werk van sleutelfiguren uit de 19de en 20ste eeuw, zoals Monet, Caillebotte, Spilliaert, Boccioni, Severini, Léger, De Chirico, Mondriaan, Servranckx, Caviglioni, Delvaux en Magritte. Een gids van het museum leidt je rond.