Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

Reviews
4,5/5 (6310 Google reviews)
Reserveren
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België:

Magritte Museum: de grootste verzameling ter wereld van de gevierde Belgische surrealist.

Fin-de-Siècle Museum: Ensor, Khnopff, Spilliaert, en de sfeer van Brussel rond 1900.

Old Masters Museum: Bruegel, Rubens, Jordaens, Hals, David, en de grootste meesterwerken van de 15e tot de 18e eeuw.

Modern Museum (curators' choice): een selectie van de must-sees uit de 20e en 21e eeuw.
  • Trein: Centraal station • Metro: Lijnen 1-5 (halte Park of Centraal Station) • Tram: Lijnen 92 - 94 (halte Royale) • Bus: Lijnen 27 - 38 - 71 - 95 (halte Royale) & Lijnen 29 - 63 - 65 - 66 • Parkings: Albertine (Rue des Sols & Place de la Justice) - Parking 2 Portes (Rue de Namur & Boulevard de Waterloo) - Parking Poelaert (Place Poelaert).
  • 1,5 Parc/Park
  • 92,93 Royale
  • Uurrooster

    10/02/2022 - 30/07/2023: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 10:00 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 11:00 tot 18:00

  • Prijs

    Normal: 10,00 € - Article 27: 1,25 €

Twee tentoonstellingszalen contextualiseren twee brandende thema's voor musea in de hele wereld: door een wetenschappelijk licht te werpen op enerzijds de vragen rond kolonialisme en diversiteit en anderzijds op de problematiek van de restitutie van cultuurgoederen die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden geroofd, willen de Koninklijke Musea een laboratorium voor reflectie zijn dat ons in staat stelt deel te nemen aan de constructie van het museum van morgen, door de nadruk te leggen op wat wetenschappelijk onderzoek, de fundamentele opdracht van het museum, kan bijdragen aan het hedendaagse debat. GEROOFDE KUNSTWERKEN: HOE MOET HET VERDER MET DE TERUGGAVE VAN TIJDENS DE TWEEDE WERELDOORLOG GEROOFDE CULTUURGOEDEREN? De kwestie van de teruggave is niet nieuw en is in feite breder dan het meest in het oog springende geval, dat van de plunderingen die tijdens de Tweede Wereldoorlog en tijdens het Derde Rijk zijn gepleegd. De oude meesters en moderne schilders die in één zaal zijn samengebracht, getuigen van de complexiteit en de voortdurende relevantie van het vraagstuk, zo'n 76 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Er is maar één manier om werken van twijfelachtige herkomst te identificeren, en dat is hun herkomst te onderzoeken. Te weten komen in welke handen een werk heeft gecirculeerd vanaf het moment dat het het atelier verliet tot op heden is een essentiële maar moeizame taak, die ook vandaag nog veel vragen oproept. Het zeer specifieke geval van het hier gepresenteerde schilderij van Lovis Corinth laat zien hoe complex het restitutieproces is. Bestaan hierover internationale afspraken? Waren de plunderingen georganiseerd? Speelde de kunsthandel hierin een rol? Waar staan de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België vandaag? Dit zijn enkele van de vragen die we in deze thematische zalen proberen te beantwoorden. Old Masters Museum - zaal 51 WAAROM DE TITEL VAN EEN MEESTERWERK VAN RUBENS HERZIEN? Titels van kunstwerken worden in musea over de hele wereld in vraag gesteld: de verantwoordelijkheid van musea om inclusief en niet-discriminerend te zijn, is na sociale bewegingen zoals #metoo of #BlackLivesMatter alleen maar groter geworden. Het Rubens-werk in deze zaal, dat na 2007 voor de tweede keer een andere naam heeft gekregen, is een typisch voorbeeld van hoe een titel het publiek kan herinneren aan een pijnlijke koloniale ervaring. De Koninklijke Musea valideren de reacties van het publiek en willen zich inzetten voor een beleid van inclusie, gebaseerd op historische feiten en contexten, en zo bijdragen tot een wetenschappelijk onderbouwd debat. Waarom staat de titel van een meesterwerk van Rubens nu meer dan ooit ter discussie? Waarom had deze olieverfschets oorspronkelijk geen titel en wat was zijn functie in het Rubensatelier? Wat waren de oorspronkelijke bedoelingen van Rubens en welke plaats hadden mensen uit Afrika in zijn denken en werken? Allemaal vragen waarrond we graag een constructieve dialoog op gang willen brengen. Old Masters Museum - zaal 60

  • Uurrooster

    14/10/2022 - 12/02/2023: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 10:00 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 11:00 tot 18:00

  • Prijs

    Article 27: 1,25 €

Mirades de Mujeres (De vrouwelijke blik), zet de kijk van kunstenares Isabelle de Borchgrave op Frida Kahlo in de verf. Beiden delen echter de liefde voor stoffen, motieven en kleuren. De toeschouwer krijgt een vrouwelijk standpunt over de maatschappelijke rol van de kunstenaar. De manier van werken van Isabelle de Borchgrave is een uitnodiging tot een intieme reis naar een eerder miskend facet van Frida Kahlo's persoonlijkheid, die vaak vrolijker en zonniger was dan haar kunstwerken doen vermoeden.Met meer dan vier kilometer met de hand beschilderd papier en karton creëerde ze jurken, tapijten, meubels, bomen en andere elementen waarmee ze de heel bijzondere wereld van Frida Kahlo en haar huis, Casa Azul (Het Blauwe Huis), heeft herschapen. De tentoonstelling nodigt het publiek uit om zich onder te dompelen in het vrolijke, volledig uit papieren universum van Isabelle de Borchgrave, en zich te laten inspireren door de vrijgevigheid van deze hedendaagse kunstenares waarvan de creatieve praktijk resoluut onvergelijkbaar blijft.

  • Uurrooster

    14/10/2022 - 12/02/2023: * maandag: gesloten * dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 10:00 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 11:00 tot 18:00

  • Prijs

    Article 27: 1,25 €

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België wijden een tentoonstelling aan Jean-Pierre Ghysels (Ukkel, 1932), een Belgische beeldhouwer die leerling was van Zadkine aan de Académie de la Grande Chaumière in Parijs. De tentoonstelling biedt het publiek de gelegenheid kennis te maken met een reeks beeldhouwwerken die vervaardigd zijn uit de twee favoriete materialen van de kunstenaar, geslagen koper en brons, werken die, zelfs wanneer ze klein van formaat zijn, ons verrassen door hun monumentaliteit en sensualiteit.

  • Uurrooster

    14/10/2022 - 12/02/2023: * maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag: van 10:00 tot 17:00 * zaterdag en zondag: van 11:00 tot 18:00

  • Prijs

    Prévente: 15,00 € - Normal: 17,00 € - Article 27: 1,25 €

Voor de eerste keer wordt de relatie tussen Picasso’s werk en de abstracte kunstgeschiedenis aan het licht gebracht. Van de eerste kubistische experimenten van 1907, uitgevoerd in de marge van Les Demoiselles d'Avignon, tot zijn latere werk op de grens van de action painting, deze verrassende relatie wordt getoond in een subtiele chronologisch en thematisch parcours. Meer dan honderdtwintig uitzonderlijke werken onthulden de slingerbeweging van de kunstenaar tussen de abstractie en het figuratieve. Het kunstenaarsatelier vormt een ander belangrijk thema in de tentoonstelling. Dit laboratorium van vormen toont het creatieproces van Picasso aan de hand van verschillende reeksen tekeningen en prenten, alsook hoe de kunstenaar werkt en nadenkt over de gekozen motieven. De tentoonstelling illustreert de buitengewone creativiteit van Pablo Picasso en zijn vermogen om zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden.